Polokošile

FilipLifestyleLeave a Comment

IMG_2671

I když jste pravděpodobně “POLO” oblékli už dříve, možná Vás přitom nenapadlo, že se za ním skrývá zajímavý příběh. Historie sahá až do 19. století. Podobně jako u Chukka boots se s britskou armádou dostáváme do Indie, do místního státečku Manipur, kde se vojáci poprvé setkali s hrou Polo, která je naprosto pohltila. Brzy ji ve své rodné vlasti přejali a hráli ji v tradiční košili s dlouhým rukávem. Nešťastni z toho, že jim límec během hry nešikovně poletoval sem a tam, uchytili si jejich konce ke košili knoflíkem. To se psal rok 1862.

 

Na konci 19. století John E. Brooks, vnuk zakladatele firmy Brooks Brothers ze Spojených států, strávil léto v Evropě na nákupech. Navštívil také Anglii a při sledování zápasu v pôlu si všiml něčeho zvláštního. Byly to právě přípnuté límce a ohromen touto skutečností se John vrátil zpět do Brooks Brothers, kde nápad přejali a dali tak vznik první Button-down košili.

 

Tato košile byla uvedena do prodeje v roce 1896 a stala se kultem, který navždy změnil tvář pánského oblékání. Brooks Brothers tvrdí, že je to nejvíce napodobováná módní položka v historii a svou původní košili stále nazývají Polo shirt.

 

Klíčovou postavou, která ovlivnila vzhled polo košile jak ji dnes známe je francouzská tenisová legenda Jean René Lacoste (1904 – 1996). Podobně jako v Polu, nosili na počátku 20. století tenisté bíle košile, doplněné flanelovými kalhotami a kravatami. V té době to byla hra určena především pro vyšší společenskou třídu a tak funkčnost ustupovala módě. Čím byl tenis soutěživější, hráči si postupně začali vyhrnovat rukávy a hledali další způsoby, jak získat nad protihráčem výhodu.

 

Nápad na úpravu polokošilí tehdy visel ve vzduchu – Lacoste měl prostě to štěstí či onu příslovečnou špetku geniality a z postavení tehdy světové jedničky přišel se svou verzí košile. Vyhrnuté rukávy jednoduše zkrátil, škrobený límec nahradil rozepinatelným lehkým límečkem a zadní část trika prodloužil pro jednoduché zastrčení.

 

Další významnou novinkou bylo použití bavlny piqué. Tato tkanina zaručuje ideální vlastnosti pro sport i volný čas. Krom trvanlivosti je prodyšná, pružná a savá. Polokošile z bavlny piqué navíc není třeba žehlit. Pokud se po vyprání pověsí, lze je ihned po uschnutí nosit.

 

Právě tyto vlastnosti pomohly získat Lacosteho polokošili okamžitou popularitu. V roce 1933 Lacoste spolu s významným textilním výrobcem a dobrým přítelem  Andrem Gillierem založili firmu La Société Chemise Lacoste a v roce 1939 se roční produkce této košile pohybovala kolem 300 000 kusů. Lacoste měl přezdívku krokodýl. Z historie není jasné, zda to bylo kvůli jeho poměrně velkému nosu či jeho zálibou v zavazadlech z krokodýlí kůže.  Ať tak či onak, logo krokodýla sehrálo značnou roli v úspěchu jeho polokošile. Jeho původním významem bylo chránit jeho značku před padělky. Někteří dokonce prohlašují, že se jednalo o první doklad sportovním oblečení s viditelnou značkou. 

 

Na začátku 50.let dostal Lacoste další geniální nápad. Nabídka do té doby pouze bílých polokošilí byla rozšířená o různé barevné varianty. Lacoste začal expandovat do Ameriky a jeho logo se stalo symbolem společenského postavení. Za tehdy velice drahou cenu – 8$ za kus jste mohli polokošile koupit pouze v high-end obchodních domech na Madison Avenue. Obliba polokošilí ještě vzrostla, když americký prezident Dwight Eisenhower začal nosit Lacoste polo při hraní golfu. 

 

V roce 1954 se Fred Perry, další tenisová legenda, pokusil o vytvoření vlastní verze Lacosteho polokošile. Byla opět z bavlněné tkaniny piqué, ale oproti nažehlenému logu krokodýla, Perry své logo vavřínového věnce vyšíval. Jeho polokošile si našly přízeň především u mladší generace a díky němu zaznamenáváme odklon od sportu k módě.

 

Nicméně polokošile se stala Polokošilí až poté co časopis New Yorker v roce 1972 zviditelnil mladého nadějného návrháře – Ralpha Laurena. Tehdy hledal mladý Lauren název pro svou značku ležérního oblečení, která by v sobě snoubila sofistikovanost a nadčasovost. Pojmenoval ji po sportu bohatých a urozených – POLO. Součástí jeho kolekce byla i polokošile, která posunula popularitu košilí mnohem dále, než kterýkoliv jeho předchůdce.

 

80. léta byli érou polokošilí, kde Lacoste a Lauren bojovali v Americe od pobřeži k pobřeží o obchodní prvenství. Díky exklusivnímu brandingu a přelacostovanému trhu vyhrál bitvu Lauren. Značka se stala americkou klasikou a ikonou životního stylu. Její evropský úspěch lze do podstatné míry přičíst na vrub skutečnosti, že se zde značka Ralph lauren prodává podstatně dráž, než v USA. Laurenové polokošili se tak podařilo proniknout do mnohem exkluzivnějšího segmentu. 

 

V dnešní době je polokošile považována za standard neformálního oblékání a své využití najde v kanceláři, na rande nebo o víkendovém brunchi s přáteli. Ať už za pravý originál považujete Reného, Freda, nebo Ralpha, tento ležérní kousek najdete na čestném místě ve skříni každého moderního gentlemana.

 

 

 

Dovětek:

NO A KDE POLO SEŽENU ?!!